onsdag 18 maj 2011

Veckans tips v. 11 - rosetteblommor

För att göra blomman behöver du ett scrapbookingark, en linjal, en sax, en penna, lim och något att göra skåror med. Jag använde en strumpsticka. Jag hade också en sån där rörpinne som man får när man köper kaffe på macken och använde den som mall att rita efter.




Jag börjar med att rita en liten cirkel i ena änden av papperet - detta kommer bli blommans mitt. Det här papperet hade jättesöta små bilder av fåglar, så jag valde att "ringa in" en sån och klippa ut den.




Nu kommer den del där jag använde rörpinnen. Jag använde den helt enkelt för att rita blommans blad längs hela kanten på papperet. Om du vill göra många blommor kan det vara bra att göra en mall.



Sedan är det dags att klippa ut alla de små "bubblorna". Det är lite pilligt, så om du har en mönstersax som klipper lämpligt mönster så rekommenderar jag dig att använda den.



Nu är det dags att välja hur stor blomman ska bli. Jag valde att göra min remsa 3 cm bred och det ger en blomma som är nästan 7 cm i diameter.



När du har klippt ut din remsa är det dags att skåra den. Du gör helt enkelt en fördjupning i vart och ett av blyertsstrecken från när du ritade blombladen. När du har skårat klart kan du välja att sudda ut strecken, men jag tycker inte att de syns, så jag valde att inte göra det.




Sedan viker du hela remsan som ett dragspel.




Limma ihop remsans ändar så osynligt du kan och låt limmet torka.




Sen kommer det roligaste momentet - att förvandla pappersremsan till en blomma. Ställ remsan med "bubblorna" neråt och tryck försiktigt ner den raka kanten mot bordet.



Till sist limmar du fast den lilla rundeln i mitten och håller (eller ställer en tyngd på) tills limmet torkat. Om du vill göra blomman extra stabil limmar du även på en mittenplatta på baksidan av blomman. Jag fick ut 9 såna här blommor ur ett scrapbookingark för 14 kr, med limmet blir det ca 2 kr/st.



Om du tycker det verkar krångligt att göra de här blommorna eller helt enkelt inte har tid så kan du köpa dem från mig för 6 kr/st (kostnad för material, slitage på redskap och arbete) + porto (1-4 blommor 6 kr porto, 4-10 blommor 12 kr). Skicka ett e-postmeddelande till info@econoscrap.com om du är intresserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar