fredag 29 juli 2011

Veckans tips v. 30 - lås

Den här veckan samlade jag ihop lite smått och gott som jag hade hemma - silvertejp, en bit snöre, ett nyckelband som jag fått som reklam nån gång för länge sen, en tryckknapp som blivit över från ett sömnadsprojekt, ett halsbandslås som aldrig blivit använt och en alldeles vanlig knapp.



Jag började med att klippa loss karbinhaken från nyckelbandet och dra ut en bit tejp.



Sen klipper jag bort hörnen på ena sidan av tejpbiten och viker in kanterna så att tejpen blir som ett band med en klistrig del i ena änden.



Jag trär på karbinhaken på bandet...



...och viker in klisterdelen så att haken får ett snyggt fäste.



Jag gör likadant med ringen till karbinhaken och sedan sätter jag fast låset på albumet.



Till nästa lås gör jag två band (ett långt går naturligtvis också bra) utan klisterändar. Jag drar alltså bara ut en bit av tejpen och viker den utan att klippa i hörnen. Sen sätter jag fast tryckknappen.



Jag sätter fast knappens fästdel på andra bandet och innan jag sätter fast knäppningen på albumet trimmar jag kanterna runt knappen så att de inte blir så raka och tråkiga.



Nästa lås var snabbt och enkelt att göra. Jag knöt bara fast de två delarna av halsbandslåset på ett snöre som räcker runt albumet och det var allt. Så här blev det:



Sist gjorde jag en liten ögla av det som var kvar av snöret och gjorde en vanlig knappknäppning. Duffelknappar skulle fungera bra till en sån här knäppning, eller varför inte en kul figurknapp till ett barnalbum.



Till de två första låsen fungerar alla typer av plasttejp och tygband. Det första och tredje borde funka bra att göra med en lite grövre kedja också och varför inte hänga lite dekorationer från kedjan. Snören och knappar finns ju i hur många färger, former och storlekar som helst och kostar nästan ingenting.

Bältesspännen från tunnare bälten fungerar bra som lås. Man skulle kunna använda ett gammalt dagbokslås eller ett sånt där fint snäpplås som finns på en del bredare armband. Små magneter fungerar bra att låsa med och magnettejp är nog ännu bättre eftersom den är så tunn.

Jag undrar om det på något sätt skulle fungera att göra lås med två pusselbitar...

Har du fler låsidéer så dela gärna med dig av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar