tisdag 9 augusti 2011

Veckans tips v. 31 - bokmärken

Om du har en massa småbitar papper liggande så är de perfekta att göra bokmärken av. Idén fick jag från en vän som gör underbara bokmärken som hon ger till sina gäster när hon har fest.

Till det första bokmärket använde jag två spillbitar papper, en stans, lim, en öljett och ett smalt band. Jag började med att rita upp bokmärkets form på ett av pappersbitarna.



Jag klippte ut den och använde den som mall så att jag kunde göra en exakt likadan bit till.



Sen stansade jag ut en blomma i ena änden på båda bitarna.



Den utstansade blomman limmade jag sen fast i andra änden på biten så att jag får en ljus blomma på den mörkare biten och en mörk på den ljusare.



Sedan limmade jag ihop de två bitarna och lät dem torka. Anledningen till att jag väljer att limma ihop två bitar papper är att bokmärket blir stadigare då. Det går naturligtvis bra att använda ett lite tjockare papper eller att laminera bokmärket för att ge det stadga.



Slutligen satte jag en öljett i ena änden av bokmärket och trädde bandet genom öljetten.



Till bokmärke två använde jag lite utklippta och utstansade former, ett band och lite lim.



Jag började med att stryka lim på en av cirklarna och lägga bandets ena ände i limmet.



Sen la jag helt enkelt den andra cirkeln ovanpå för att dölja bandänden.



Jag dekorerade sedan cirkeln med en blomma från veckans tips v. 23.



Jag limmade ihop den blå fjärilen på samma sätt i andra änden av bandet.



Och limmade sedan fast enbart kroppen på den bruna fjärilen så att vingarna går att fälla upp (precis som blombladen på blomman). Så här blev resultatet:



Det sista bokmärket är gjort som ett gem av papper. Här har jag valt en spillbit av ett ganska tjockt papper som jag klippt i önskad form och sedan ritat upp var jag ska klippa.



Sedan stansade jag hål för att kunna få in saxen utan att skada papperet. Det här kan man helt klart göra snyggare med en kniv, men nu hade jag ingen så jag fick klippa.



Och så här funkar gemet. Fördelen med det är att man kan markera exakt var i boken man är.



Bokmärken kan egentligen se ut nästan hur som helst. Det enda man måste tänka på är att den del som ska vara inne i boken ska vara så slät som möjligt. Här är fyra av mina bokmärken - alla olika:



De här bokmärkena + min stämpelförvaring blir nr 91-95 av mina 100 saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar