lördag 16 mars 2013

Veckans tips - dragspelsmapp

Ja, vad ska man säga? Det här tipset gjorde jag förra veckan - det enda jag glömde var att lägga upp det i bloggen. Här kommer det nu äntligen! Till det här tipset behöver du 3 ark lite tjockare A4-papper, ett ark cardstock, sax, linjal, penna, något att biga med och lim.


Börja med att mäta upp ca 20 cm på vart och ett av de tre A4-papperen och klipp isär dem.


Biga och vik sen de tre större delarna på mitten så att du skapar de tre första facken till mappen.


Sedan tar du två av de tre mindre delarna och ritar streck längs hela på 1,5 cm avstånd.


De här pappersbitarna dragspelsviker du sedan så att de ser ut såhär:


Nu till den krångligaste biten - nu ska du limma fast facken i draspelsbitarna med jämna mellanrum så att det bildas 5 fack. Enklast är om du provar först utan att limma så att du ser att facken blir lika stora.


Om du har lyckats ska mappen, när den har torkat, se ut såhär:


Men som du ser är det ju hål i botten på två av facken, så nu använder vi den tredje korta biten av A4-papperen. Rita tre streck på 2 cm avstånd och klipp av den lilla bit som blir över.


 Vik sedan den här biten så att den blir ungefär som ryggen på en bok.


Och limma fast den i bottnen på mappen så att alla fack nu får en botten.


Sen tar du cardstockarket och klipper det så att det är aningen bredare än mappen och med mappens mått som utgångspunkt delar du upp det som på bilden. På min mapp är måtten:

Lock: 5 cm
Översida: 2,2 cm
Rygg: 10,5 cm
Botten: 2,2 cm
Framsida: 10,5 cm




Sen är det bara att sätta fast omslaget och börja dekorera.


Här är en mapp som jag gjorde för att testa om min idé om mappar fungerade - och det gjorde den ju. Och eftersom jag är så klantig och missade att lägga ut tipset förra veckan så lottar jag ut den här till en av mina trogna bloggläsare. Allt du behöver göra för att vara med i utlottningen är att följa den här bloggen och skriva en kommentar till inlägget så att jag vet att du vill vara med. 



10 kommentarer:

  1. Åh så fin =) Måste jag testa nån gång! När jag nu fått hem ett block med kraftigare ritpapper...

    Har lagt till mig som följare!

    http://www.nattstad.se/anna.horsner

    SvaraRadera
  2. Ni som har problem med att skicka en kommentar, kolla så att ni inte enbart skriver bokstäverna som ska fyllas i, utan att ni får med siffrorna också - de är lätta att missa.

    SvaraRadera
  3. Bloggen följer jag sedan länge via Bloglovin, bästa tipsbloggen!
    Skulle bli jätteglad om jag vann, mappen skulle passa så bra i min pysselhörna.
    //Helén

    SvaraRadera
  4. Den här måste jag testa på!
    Sk*tsnygg och praktisk! Bättre kan det ju inte bli :)
    Tack för ännu ett bra tips!

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  5. följer bloggen å detta måste jag testa, var ju helläcker!!
    Härligt med en sida med så många bra tips!!

    SvaraRadera
  6. Snygg modell av dragspelsmapp!
    GILLAR!

    SvaraRadera
  7. Jag följer bloggen och älskar alla tipsen man får. Denna lilla dragspelshistoria skulle passa fint i mitt scraprum. :)

    SvaraRadera
  8. Hej halkade in här och säger hej..du har fått en läsare till! //AnnaA

    SvaraRadera
  9. Kul att du hittade hit Anna!

    Cecilia, du vann, men jag har inte hört av dig. Skicka din adress till info@econoscrap.com så skickar jag mappen.

    SvaraRadera
  10. Sista försöker Cecilia - du vann mappen! Hör av dig!

    SvaraRadera